Hej!
Jag har varit föräldraledig på heltid sedan september -12 och har sedan årsskiftet sagt upp mig från den heltidsanställningen jag har haft. Räknade kallt med att få ut mina inkänade semesterdagar i jan . fick då ut en del av pengarna men företaget har gjort ett avdrag "för frånvaro i dec" på samma belopp som min lön skulle varit. Hur kan de dra för frånvaro i dec då jag varit föräldraledig?
När jag ställer frågan till dem får jag svaret att - all frånvaro regleras i efterhand och måste skett för att kunna regleras?!
Så enligt dem skulle det avdraget skett oavsett om jag börjat jobba hos dem igen eller ej. hur kan de komma sig?
Jag har inte fått någon lön under min föräldraledighet och har inga semesterdagar som jag "ligger back."
Snälla förklara!!!
Hej Johanna!
Förmodligen har ni släpande redovisning av tillägg och frånvaro. Dvs din föräldraledighet startade 1 september 2012. I september 2012 fick du en hel månadslön trots att du varit frånvarande. I oktober 2012 fick du ingen lön eftersom frånvaron för september redovisades då. Inte heller i november fick du lön eftersom frånvaron i oktober redovisades då osv osv.
Det uppstår alltså en släpande skuld som kommer från den hela månadslön i september 2012 som du inte skulle ha haft.
Carina
Frågan besvarades 2014-02-03
Har du frågor angående löner och avtal kan du ställa din fråga till våra experter. Du får snabbt och enkelt svar på din fråga.
Ställ din frågaHur beräkna lön för del av månad (februari)?Gisela
Har jag rätt till löneförhöjning efter mammaledighet?Bara undrar
Rätt till full semester eller ej? Dennis