Hej,
På vårt företag har nyanställda alltid fått sin lön innevarande månad (även om det i vissa avtal står att "lönen utbetalas månadsvis i efterskott".)
Företagets kutym är alltså att betala innevarande månad.
Nu har jag, som löneadministratör, fått en reprimand för att jag 25/3 har betalat ut lön för nyanställd som började 2/3. Har jag gjort fel?
MVH
Christel
Hej Christel.
Eftersom du fått en reprimand tolkar jag det som att du hanterat frågan felaktigt. Om reglerna är otydliga hur lönerna ska utbetalas föreslår jag att du ber din chef om en instruktion så du vet till nästa gång.
Carina
Frågan besvarades 2015-03-30
Har du frågor angående löner och avtal kan du ställa din fråga till våra experter. Du får snabbt och enkelt svar på din fråga.
Ställ din frågaVad gäller vid ändring av löneintervall?Anna
Vad menas med fördelningstal i byggnads avtal?Åke
Kan jag jobba fackligt istället för att vara sjukskriven?Petra Elfström